I dag firas ett historiskt ögonblick då Langship-projektet officiellt förklarades driftklart – ett avgörande steg i Europas arbete för att minska utsläppen från svåravkarboniserade industrier. Med detta blir Norge först i Europa med en komplett värdekedja för koldioxidavskiljning, transport och permanent lagring.
Med dagens besked att Langskip nu är driftklart tar Norge ledartröjan i Europas klimatarbete. Projektet demonstrerar att storskalig infrastruktur för transport och permanent lagring av koldioxid inte bara är tekniskt möjlig – utan också genomförbar med tydligt statligt stöd. Det som tidigare var en vision är nu verklighet: från infångning av koldioxid vid industriella anläggningar, däribland Hafslund Celsios avfallsförbränningsanläggning, via specialbyggda fartyg, till säker lagring 2 600 meter ner i berggrunden under Nordsjön.
Langskip är Norges största klimatinitiativ någonsin, finansierat genom ett nära samarbete mellan stat och industri där staten står för cirka två tredjedelar av den totala kostnaden på 2,4 miljarder euro. Projektet adresserar ett av de största hindren för att skala upp negativa utsläpp och #CDR i Europa: avsaknaden av öppen infrastruktur för transport och varaktig lagring av CO₂.
Projektets betydelse sträcker sig långt utanför Norges gränser. Lagringsdelen, Northern Lights, spelar en central roll och är redan i färd med att bygga upp ett europeiskt nätverk. Genom gränsöverskridande avtal med bland andra Stockholm Exergi, Yara International i Nederländerna och Ørsted i Danmark, etableras en gemensam infrastruktur för framtidens koldioxidhantering.
Vid en presskonferens tidigare idag meddelade energiminister Terje Aasland att projektet nu går in i sin andra fas. Lagringskapaciteten ska utökas från dagens 1,5 miljoner ton till minst 5 miljoner ton per år. Med det tar Langskip ett avgörande steg mot att bli en modell för hur industriell omställning och negativa utsläpp kan realiseras på europeisk nivå.